Vi lär känna

Klara Stadenfeldt

Klara kom in i IT-branschen genom sitt intresse för området och började arbeta inom IT-support efter sina studier. Efter avslutat Zitacs talangprogram valde Klara att specialisera sig inom ITSM. På Zitac arbetar hon nu som projektledare och IT-konsult med fokus på Zendesk, ett CRM-system. Klara är en tjej som gillar högt tempo och har gärna många bollar i luften. För att lära känna henne mer ställde vi några frågor till henne:

Vem är Klara och vad är din bakgrund?  
Klara är en arbetsvillig, nyfiken, engagerad och positiv person som gillar snabba förändringar och utmaningar både privat och i arbetet. Klara är utbildad personlig tränare och brinner för träning och hälsa. Vid sidan av träningen gillar jag även att testa nya restauranger, umgås med nära och kära samt resa och upptäcka nya platser.
Jag är född och uppvuxen i Kungsbacka kommun men flyttade till Göteborg för snart 10 år sedan. IT har alltid varit mitt intresse så att jag sedan utbildade mig inom det, var inga tveksamheter. Jag studerade till Dataekonom på Borås högskola och detta har gett mig en bred kompetens inom både IT och ekonomi vilket är till stor fördel då dessa områden är starkt sammankopplade. 

Hur kom du in i IT-branschen och vad ledde dig till att specialisera dig inom ITSM? 
Som jag nämnde ovan har det alltid varit ett intresse och efter mina studier började jag arbeta inom IT support. Där arbetade jag mot kassasystem vilket innebar att jag dagligen var i kontakt med ITSM-system och fann intresse för det. Denna erfarenhet kan jag använda till det bästa för kunden samtidigt som jag har förståelse för kundernas krav och behov.  

Vilken roll har du på Zitac?
Min roll på Zitac är projektledare och it-konsult. Jag projektleder inom hela Zitac och inte bara för ett specifikt team. Min roll som it-konsult är med fokus på Zendesk, ett crm system som vi är partners till. Läs mer om vårt partnerskap här 

Vilka trender inom ITSM bör företag vara uppmärksamma på just nu? 
Företag bör vara uppmärksamma på all automation som går att skapa och förenkla deras processer, tillexempel med hjälp av AI. Det gäller att följa all utveckling och vara noggranna med att finna rätt behov för sin verksamhet. Följ våra kanaler för att vara uppdaterade med information. 

Har du några personliga erfarenheter som har format ditt synsätt på ITSM? 
Självklart har rollen som IT-support format mitt synsätt genom att jag vet vad jag saknade eller uppskattade i det system vi arbetade i kan jag ge goda råd till våra kunder för att underlätta deras arbete.  

Hur håller du dig uppdaterad inom ditt område? 
Genom att både följa våra leverantörer på LinkedIn men även dagligen prata med mina kollegor där vi gör mycket omvärldsbevakning samt får information från våra leverantörer.  


Vill du bli Klaras kollega? Vi söker fler kollegor, skicka gärna ditt CV. Se alla Lediga tjänster på Zitac.