Onify - Object Management
Den smartaste plattformen för digitalisering
Att digitalisera och automatisera manuella processer ligger verkligen i tiden och är många gånger ett måste för att anpassa verksamheten till nya förutsättningar. Att genomföra det är dock inte det enklaste. De flesta system som finns på ett företag är som enskilda öar utan gemensamma kopplingar emellan och varje system har sitt eget gränssnitt. Det här är vad Onify löser på ett alldeles nytt sätt vi kallar det Object Management. Onify indexerar all information från alla system till en databas och skapar objekt. Objekten kan sedan manipuleras från gränssnittet till alla andra system. Eller så kan vi hantera objekten i en automatiserad process. Det är faktiskt enkelt. Enkelt att bygga, ännu enklare att använda.
Enkelt användargränssnitt
Vi har skapat ett gränssnitt som är enkelt, lättanvänt och logiskt. Vad som presenteras i gränssnittet baseras på roll och behörighet. Sökning – typ Google – är en viktig del som gör det lätt att hitta ett objekt och sedan visa vilka aktiviteter (automationer) du kan utföra. Utbildning behövs knappast, och även om du byter system bakom Onify, kommer det inte påverka användaren som fortfarande använder Onifys gränssnitt.
Kundcase
Karlstads Kommun effektiviserar genom automation och Self-service.
Tillsammans med Karlstads IT avdelning implementerade vi på Zitac en ny Self-Service portal med produkten Ivanti Service Desk. Lösningen har ett enkelt och snyggt webgränssnitt som användarna snabbt känner igen sig i
Läs hela kundcaset
Objekthantering
Tanken med Onify är att samla ihop information för ett objekt från många källor. Ta till exempel en person, som kan finnas i Active Directory, HR system, Rekryteringssystem, Kunddatabas, IDM, m.m. Onify presenterar sedan personen som ETT objekt oavsett var informationen finns, inte som flera. Du kan, om du har behörighet, manipulera informationen från en plats till alla anslutna system. Eller skapa en automation som utför aktiviteter för personen.
Exempel: Om jag är chef för en anställd, kan jag ändra avdelning eller behörigheter. Som anställd kan jag registrera ärenden till Servicedesk, ändra mina uppgifter, boka semesterdagar eller ansöka om behörigheter. Ett objekt kan vara vad som helst; det är bara fantasin och behoven sätter gränserna.
Sökning är kraft
Allt i Onify är objekt - vi kan söka och visa dessa objekt på en mängd olika sätt. Som en lista, som en översikt, eller detaljerad information. Vi kan söka efter valfri data och får se alla objekt relaterade till den datan och det går blixtsnabbt. Om vi fortsätter med personanalogin från ovan så skulle jag kunna se var personen är anställd eller perspektivet alla anställda på det kontoret, eller vem är personens chef, eller vilka personer är chefen ansvarig för. Jag kan koppla händelser till personen.
Exempel: vilka fakturor/beställningar har en person skapat eller vilka datum har det skapats fakturor från personens avdelnng. Allt beror på vilken information man har indexerat och relaterat till varandra - det här är så smart och kraftfullt. Och Onify äger inte data - vi visar den bara. Allt finns kvar i systemet eller systemen.
Användningsområden
- Self Service - Beställningsportaler för interna och externa tjänster - med rättigheter som kan styras ned till attributnivå
- Anställnings processer - automatisera anställningsprocessen så din nya medarbetare får den professionella och produktiva start som alla vill ha
- Uppsägningsprocesser - Garantera säkerheten när någon slutar, hantera alla behörigheter från en plats.
- Beställningsportaler för produkter - sök och beställ, svårare behöver det inte vara - för er internt eller för era kunder.
- Hantera rättigheter och access, till exempel till delade mappar
- Hantera serverparken - beställer avdelningar löpande nya servers, vem beställde, hur länge skall den finnas kvar, vilka tjänster skall finnas kopplade till den.
- Skapa enkla gränssnitt för användare som måste lägga tid i flera system för att hantera samma process och automatiseraOch mycket mer!
Blogginlägg
Zitacs automations experter
Ta hjälp av våra konsulter!
Om ni är i behov av att resursförstärka ett projekt eller behöver en konsult eller ett team som kan stötta er under en tidsbestämd period, så erbjuder vi marknadens mest kompetenta konsulter inom object management.
Oavsett om ni är i behov av tekniskt kompetenta resurskonsulter eller framåtlutade projekt- och förändringsledare med högsta kompetens så är ni varmt välkomna att ta kontakt för förfrågan.
Vill du arbeta med en IT-partner i framkant?
Kontakta oss.
Skriv i dina uppgifter så kontaktar vi dig eller hör av dig till Ebba +46 76-003 92 85 ebba.isacsson@zitac.se