ENTERPRISE SERVICE MANAGEMENT

Uppgradera från klassisk Servicedesk till Enterprise Service Management!

Många organisationer har haft sina ärendehanterings eller servicedesksystem väldigt länge. Det är ofta bara IT avdelningen som har detta som ett system av många och man har ofta byggt om processerna som följde med verktyget från början så att de inte längre skapar ett tydligt värde.

För att kunna göra ett bra jobb behöver de anställda olika tjänster från IT, HR, Facility och andra avdelningar. Avdelningar utanför IT får inget värde av klassiska servicedesksystem och har ofta helt egna system med egna portaler för sina användare. Enterprise Service Management har blivit ett naturligt nästa steg för många organisatioer som vill effektivsera sin tjänsteleverans till hela verksamheten.

VAD ÄR ENTERPRISE SERVICE MANAGEMENT?

Så här beskriver Charles Betz på Forrester konceptet:

"Extending IT service management capabilities beyond technology services to address business-centric use cases; managing service demand and supply through a common platform, portal, and service catalog; and speeding up innovation and workflow automation through PaaS/low-code development tooling."

VARFÖR BEHÖVER ORGANISATIONER ENTERPRISE SERVICE MANAGEMENT (ESM)?

Digital transformation har revolutionerat kundupplevelsen. Det är viktigt att organisationer också utökar samma nivå av konsumentfokuserad leverans till sin interna publik; ett sätt att göra detta är att säkerställa en konsekvent, sömlös upplevelse av tjänster som levereras av de olika affärsfunktionerna.

Den nya generationens Enterprise Service Management lösning

Ivanti Service Manager (tidigare LANDESK och HEAT) möter de nya kraven på ett excellent sätt. Automatisera IT- och affärsprocesser inklusive request, problem, change och asset management med en modern upplevelse genom en sk omnikanallösning inkl self service portal och chat. Få mer inblick i aktiviteterna, tjänsterna och alla underliggande tillgångar för att hitta förbättringsområden och möjligheter till kostnadsoptimering för IT och andra avdelningar. De senaste åren har Ivanti framför allt utvecklats starkt inom fyra områden:

  • User Centered IT (användarcentrerad IT) är Ivantis tillvägagångssätt att presentera exakt rätt information och funktioner för att möta användarens behov, baserat på deras roll, enhet eller ens plats.
  • Den starka process- och automatiseringsmotorn har alltid drivit Ivanti och gör det möjligt för oss att automatisera serviceprocesser, öka tillgängligheten och avlasta supportpersonalen. Att använda automation minskar också risken för fel, ökar leveranshastigheten och framför allt ger nöjda användare.
  • Pinkverified för samtliga 11 processer enligt ITIL v4 som en av få leverantörer .
  • Till sist, integration. Med stöd för de senaste API-erna har integration med andra system och applikationer aldrig varit enklare.
  • Och ja, du kan köpa Ivanti som en tjänst (SaaS/Cloud) eller installera lokalt (On-premise), det är ditt val.

Nyhet September 2020!
Under september varje år kommer Gartner ut med sin Magic Quadrant for ITSM tools. I veckan blev det klart att Ivanti har positionerat sig som Leader i Gartners Magic Quadrant för IT Service Management-verktyg 2020. 2019 var de positionerade som Challenger och har nu kvalificerat sig som Leader.
Vi på Zitac, som är ledande ITSM-partner för Ivanti i Norden är inte förvånade. Mer information finner ni i denna nyhet på vår hemsida: Ivanti Leader Magic Quadrant ITSM 2020

ivanti logo

Boka en demo

  • Allt
  • Nyhet
  • Kundcase

Vi lär känna Timothy Risby

Timothy jobbar som IT Service Management-konsult och är Malmökontorets senaste tillskott.

Ljusdals Kommun Levererar IT tjänster med Onify

Ljusdals kommun levererar IT-tjänster med Onify som ServicePortal.

Automation och Self Service hos Karlstads Kommun

Karlstads Kommun satsar på Self Service och Automation med Ivanti Service Desk för att underlätta för användarna och IT-avdelningen.

Användarfokus i världsklass

Zitac levererade Ivantis integrerade IT Management system och ServiceDesk, som vi implementerade i tre steg.

Ivanti lanserar ai-driven medarbetare

Ivanti lanserar ai-driven medarbetare. En intelligent molntjänstapplikation med tillhörande hubb, baserad på ai-teknik, ska förbättra och effektivisera kundservicen.

White Arkitekter väljer Zitac

White Arkitekter väljer Zitac. Zitacs nya kund White Arkitekter AB är live med nytt ITSM system!

Xylem använder Qlik Sense för IT rapportering

Xylem använder Qlik Sense för att sammanställa information och mäta IT KPI'er på en global nivå. Ett arbete som tidigare var tidskrävande är nu enkelt.