Enterprise Service Management

Utveckla en enhetlig organisation genom nya användningsområden för ert klassiska ärehanteringssystem. 

Väx kostnadseffektivt

Många organisationer har haft sina ärendehanterings eller servicedesksystem väldigt länge. Det är ofta bara IT avdelningen som har detta som ett system av många och man har ofta byggt om processerna som följde med verktyget från början så att de inte längre skapar ett tydligt värde.

För att kunna göra ett bra jobb behöver de anställda olika tjänster från IT, HR, Ekonomi och andra avdelningar. Avdelningar utanför IT får inget värde av klassiska servicedesksystem och har ofta helt egna system med egna portaler för sina användare. Enterprise Service Management har blivit ett naturligt nästa steg för många organisationer som vill effektivisera sin tjänsteleverans till hela verksamheten.

Service Management
arbetsplats som tjänst

Vad är Enterprise Service Management?

Enterprise service management (ESM) är ett strategisk tillvägagångssätt för att hantera och leverera tjänster inom en organisation. Det handlar om att hantera och optimera organisationens tjänster och processer på ett systematiskt sätt för att möta kundernas och anställdas behov och förväntningar. ESM bygger på en serviceorienterad syn på verksamheten, där tjänsterna ses som en viktig del av organisationens verksamhet och där fokus ligger på att leverera högkvalitativa tjänster som möter kundens behov och förväntningar.

ESM syftar till att förbättra kvaliteten på tjänsterna, öka effektiviteten och minska kostnaderna för tjänsterna. Det handlar också om att skapa en mer serviceinriktad kultur inom organisationen, där fokus ligger på att leverera värde till kunderna och på att hantera och lösa eventuella problem på ett professionellt och effektivt sätt.

ITIL - Best practices

ESM använder sig av olika verktyg och tekniker för att planera, designa, leverera och hantera tjänster inom organisationen. Dessa kan inkludera metoder för service strategy, service design, service transition, service operation och service improvement. Dessa fem bildar tillsammans ITIL ramverkets livscykel. ESM innebär också att man använder sig av en servicekatalog, där alla tjänster som organisationen erbjuder är dokumenterade och beskrivna på ett strukturerat sätt.

ITIL

Kundcase

Capio satsar på Enterprise Service Management

"Zitac har hjälpt oss med en effektiv och enhetlig Enterprise Service Management lösning"
Jack Langgaard, Service Desk Manager, Capio

Läs hela kundcaset

Capio

Den nya generationens Enterprise Service Management lösning

Moderna service management upplevelser är inte längre begränsade till IT. Fler organisationer har börjat utforska det förhöjda värdet i att effektivisera och automatisera arbetsflöden mellan olika avdelningar i organisationen. ‘ Säg hej då till ad hoc-e-postmeddelanden, utdaterade kalkylblad eller pappersdokument, och hej till automatisering, självläkning och andra digitaliserade verktyg för att koppla dina anställda med informationen och tjänsterna de behöver för att vara produktiva och effektiva.

Zitac hjälper dig ta ert ITSM system eller ärehanteringssystem till att skalas upp i organisationen och användas på många andra delar av verksamheten.

Licenser

Vi är officiell återförsäljare av Ivantilicenser. Köp era licenser via oss så garanterar vi att ni får en hel del kunskapsutbyte och erfarenhet på köpet.

Implementation

Låt oss korta ner startsträckan från köp tills ni går live. Som implementationspartner ser vi till att ni får en så bra start med Ivanti som möjligt.

Konsultation

Zitac kan erbjuda er marknadens vassaste konsulter när ni är redo att ta nästa steg inom Enterprise Service Management.

Varför Zitac som partner

  • Zitacs Service Management team har några av dem absolut bästa i branschen
  • Strukturerad och erfaren implementationspartner som utmanar dig att ta nästa steg
  • Stark renommé med många positiva kundreferenser. Vi tror på långsiktiga partnerskap
  • Maximera din investering i Ivanti och nå snabba resultat med vår erfarenhet

Blogginlägg

Tre fördelar med Enterprise Service Management

Vad är egentligen ett Enterprise Service Management system? Och vad är fördelarna med att skala upp sin ITSM lösning och gå utanför vanlig IT? I denna artikel benar vi ut vad skillnaden är mellan ITSM och ESM samt ger ett par exempel på när en ESM lösning lönar sig i organisationen.

IT Säkerhet - Förväntning vs. Verklighet

IT Säkerhet är ett ämne dagarna som dessa. Hotet för nya säkerhetsincidenter har ökat markant det senaste och attacker som "Coop-incidenten", "Norsk Hydro" och andra nu kända fall som nu blivit uppmärksammat i media gör att fler verksamheter har fått upp ögonen för hotbilden.

Vad är hyperautomation?

Att det dyker upp nya buzzwords inom IT-sfären är vi vana vid och ett av de hetaste för tillfället är hyperautomation. Tony ger sin förklaring till vad hyperautomation är.

Zitacs Service Management experter

Stärk upp med marknadens vassaste Ivanti konsulter

Om ni är i behov av att resursförstärka ett projekt eller behöver en konsult eller ett team som kan stötta er under en tidsbestämd period, så erbjuder vi marknadens mest kompetenta konsulter inom Service Management. Oavsett om ni är i behov av tekniskt kompetenta resurskonsulter eller framåtlutade projekt- och förändringsledare med högsta kompetens inom Ivanti så är ni varmt välkomna att ta kontakt för förfrågan.

Våra experter

Vi lär känna Klara Stadenfeldt

Klara kom in i IT-branschen genom sitt intresse för området och började arbeta inom IT-support efter sina studier. Efter avslutat Zitacs talangprogram valde hon att specialisera sig inom ITSM. Klara är certifierad projektledare (CAPM) och arbetar även som IT-konsult på Zitac.

Våra experter

Vi lär känna Timothy Risby

Timothy jobbar som IT Service Management-konsult och utgår från vårt kontor i Malmö.

Vill du arbeta med en IT-partner i framkant?
Kontakta oss.

Skriv i dina uppgifter så kontaktar vi dig eller hör av dig till Ebba +46-31 350 22 08 ebba.isacsson@zitac.se