Vi lär känna

Emma Fridolfsson

Emma tillhör teamet IT Service Management här på Zitac. Med en utbildning i systemutveckling och ett intresse för processer och digitalisering hjälper Emma företag att optimera sina IT-processer med Ivanti Neurons for ITSM. Emma startade sin resa på Zitac genom Talangprogrammet där hon fick rotera runt i olika delar av organisationen innan hon valde att specialisera sig på IT Service Management.

Emma Zitactalang2023

Vem är Emma Fridolfsson? 
Emma är en driven, glad och positiv tjej som började på Zitac i början av 2023. Vid sidan av jobbet ägnar jag mig gärna åt matlagning och långa promenader med en go picknick. Resa är också ett stort intresse och de senaste åren har det blivit många besök till Italien som ligger mig varmt om hjärtat, har blivit både vandring och härliga solsemestrar.

Hur kom du in i IT-branschen och vad ledde dig till att specialisera dig inom ITSM?Jag har alltid vetat att jag vill läsa vidare men inte riktigt till vad. Så jag satte mig ner och granskade alla utbildningar man kan tänka sig. Men fastnade just för en utbildning som fanns på Högskolan Väst i Trollhättan, och det var systemutveckling. Inom min utbildning fastnade jag mest för det som berörde processer, kravspecifikationer, förstudier och jag gillade känslan av att kunna hjälpa kunder och verksamheter utvecklas och förbättras och bli mer effektiva i sitt arbete med hjälp av digitalisering.

Vilken roll har du på Zitac och vad gör du som ITSM expert?
Jag arbetar idag som service management konsult och hjälper kunderna med deras ITSM lösning Ivanti Neurons for ITSM. Jag som ITSM expert hjälper till med strategiska beslut kring vad som är den bästa lösningen för varje kund. Sedan är jag också den som rent tekniskt utför de konfigurationerna som önskas samt utbildar kunder och tar fram önskade dokumentationer.

Vilka trender inom ITSM bör företag vara uppmärksamma på just nu?
Den hetaste trenden och också det man bör vara mest uppmärksam på just nu är det som sker kopplat till automation och AI. Det sker utveckling hela tiden och i takt med det ställs också andra krav kring servicekvalitet och användarupplevelse.

Har du några personliga erfarenheter som har format ditt synsätt på ITSM?
Hela tiden lär man sig nya saker i takt med att utvecklingen går framåt. Så skulle säga att mitt synsätt kring hur saker bör hanteras och göras ständigt förändras i takt med mer kunskap och erfarenheter.

Hur håller du dig uppdaterad inom ditt område?
Dels genom utbildningar och certifieringar som företaget är mån om att vi ska gå. När jag började på Zitac och i ITSM teamet fick jag som start ta en certifiering inom ITIL 4 Foundation. Utöver detta håller jag mig uppdaterad genom dialoger med både kunder och kollegor. Vi har även kontinuerliga kunskapsdelningar.

Är du nyfiken på hur det är att jobba på Zitac? Här kan du läsa mer!